Estland

Næste stop på turen var Toila, som var tæt på Narva der er grænsebyen til Rusland, helt oppe i hjørnet af Estland. Området her er overvejende beboet af Russere, 94% af befolkningen er af Russisk herkomst, og sproget er russisk. Det er nok også det område der halter mest efter i udviklingen.

Campingpladsen var en hotelcamping Toila Spa Camping, hyggelig og billig plads helt ud til vandet.

Efter frokost kørte vi til Narva ca. 15 km fra pladsen.

Under køreturen kom vi forbi dette og straks tænker jeg hvad er det for et tårn, er det et "holde øje" tårn fra gammel tid, og hvad gemmer den silo på, jeg tror det ikke men den leder tankerne hen på noget der i mine øjne ikke er så behageligt og vi ved jo at de har atomkraftværker herovre.

Der skal meget god balance til for at køre på sådan en tingest, kom ikke og sig at de ikke er med på noderne.

her var rigtig mange boligkomplekser med lige rækker med ens bygninger, disse er nogle af de pænere.

Nu skal vi ikke længere, vi nåede denne magiske grænse. Den Estiske del af grænsen til Rusland.

Her holder de så pænt i række og venter på at få lov til af køre ind af porten en efter en. Når der bliver grønt lys køres der frem, porten åbner så der kan køres og bom så lukker den bag dem. Det var faktisk en lidt underlig følelse at stå og se på det.

I byen er en gammel borg som blev bygget af danske riddere i 1200 tallet, som blev solgt af Valdemar Atterdag til tyske riddere i 1346. En stor del af byen blev ødelagt under anden verdenskrig, hvilket kan ses på genopbygningen som er foretaget af Russerne.

Fra den gamle borg, som i dag er museum, kan man få et kig ind til den Russiske del af grænsen, hvor der holdes i kø. Det er floden der er grænsen og broen over floden var lukket. Der var kø for at komme over grænsen.

Der står et par Russere, må det jo være og fisker.

Selv om man havde rustning på tror jeg man fik hovedpine hvis en af stenkuglerne ramte, det var tungt skyts der blev brugt.

Skal vi nu trækkes med sådan et par, legebørn.

Vi gik op i et tårn i borgen, hvor der var en ganske pæn udsigt også ind over det Russiske område. Der holdes stadig i kø.

En "gårdhave" ano 2016 og tja før

Så er der igen modeopvisning.

Henne i et hjørne af fæstningen står en statue af Lenin. Han er placeret i hjørnet ved siden af smedjen og en karrusel.

Efter besøget på den "danske" fæstning gik vi en tur for at finde en geocach, nu vi alligevel var der. Det område vi gik gennem var godt nok noget trist, jeg fik ikke lige taget nogle billeder, havde for travlt med at finde vej, skulle jo også kunne finde tilbage til bilerne igen.

Endnu en meget flot kirke, som rigtig mange steder står i stærk kontrast til den øvrige bebyggelse, ikke kun her men mange steder i landet.

Endelig havde vi et kort øjeblik fået styr på damen, og Bent ville gerne have hende med hjem, så hun var med i den efterfølgende hyggestund på campingpladsen, hvor indtrykkene blev fordøjet over en lille øl.

Nå, vi kunne jo ikke blive ved med at sidde der, der var lige en geo der skulle findes. Tja nogle skal hjælpes :-), nåe man skal også tilbage det kan man jo hurtig komme, men det gik fint. Undskyld Jutta.

En passende afslutning på dagen, smukkere kan det ikke blive.