Sommerferie 2008

Vi startede ferien med træf med Kabe Clubben på Reersø camping i weekenden 8. - 10. august. Vi pakkede og kørte derud torsdag aften, men vi skulle på arbejde begge to fredag. Vi skulle have brænde m.m. med derud til at stege laks på, så vi var kørte i to biler med hver sin påhængsvogn.

Vejret var ikke så godt, det blæste en del, så vi kunne ikke tænde bål, men vi klarede det alligevel. Stævnet er nærmere omtalt på anden side på hjemmesiden.

Søndag aften var vi 3 vogn tilbage som skulle køre mandag morgen. Vi hygge os alle med lidt kaffe eller et glas vi i vores vogn.

Mandag morgen kl. 0840 kørte vi fra Reersø og ferien kunne endelig begynde. Vi spiste morgenmad på rastepladsen Rønninge på Fyn. Vi havde modvind over broen, det var ok.

Vi skulle til Vejle Fjord Camping. En lille plads ikke så langt fra fjorden, men der er dog ikke udsigt over fjorden. Der er lidt fugtigt på pladsen og sanitetsbygningen er gammel og fugtig, men der er stille og roligt.  Du kører ind og finder en plads og går op i informationen når de åbner kl. 16.00. Det koster 50.00 pr. person så det er billigt.

Vejle Fjord camping

Et flot fortelt på pladsen

Vejle Fjord

Ole på gyngende grund

Vejle Fjordbroen i baggrunden

Vi var på pladsen i 2 dage, vi kørte en tur til Randers på familie besøg. Onsdag satte vi så næsen mod Alsace. Vi havde fundet en campingplads i bogen, men den var ned i et hul, hvor det kunne blive lidt besværligt at komme fra, så vi kørte videre og blev enige om at vi ville overnatte på en Autohof hvor der er opsyn med pladsen. Det kostede 5 euro. Det syntes jeg er ok, der var enormt mange lastbiler på den plads. Det var en Autohof ved frakørsel 6 på A5.

Så skal vi opad

En af mange bakker på vejen

Et par af bilerne

Her holder vi godt

Vi var lidt spændte på hvordan bilen klarede bakkerne omkring Kassel med den nye campingvogn. Den klarede det til ug, der var kun en gang den måtte i 3. gear det er ganske pænt er vi enige om, vi har kørt 8,3 km pr. liter over bakkerne det er ok..

Vi havde en fin overnatning på den Autohof. Torsdag morgen fortsatte vi mod Alsace. Campingpladsen vi kørte efter ligger i Ribeauvillé. www.ribeauville-riquewihr.com

Så nåede vi frem til campingpladsen i Riebeauville. Vi kom kl. 13.30 og der var middagslukket til kl. 14.00. Vi holdt som nr. 3. først en fransk vogn, så en spansk og derefter os.

Da kl. blev 14.00 blev dørene åbnet. Isabelle kom ud og sagde en hel masse på fransk til vogn 1 derefter gentog hun det på spansk til vogn 2 og derefter gentog hun det hele på flot dansk, det var imponerende. Vi fik et område hvor vi selv kunne vælge en plads, men vi skulle vælge tre pladsen da vi var vogn nr. 3. det er demokrati. Vi fandt en plads nr. 152, den var ikke valgt af de andre så det var fint. Så skulle der køres på plads, godt vi havde mover på.

Der køres på plads

Sådan bor vi her

Færdig

Storken er et af pladsen kendetegn, de er utrolige tamme. De kommer hver aften og kommer meget tæt på, det er fascinerende. Der er en storkepark i nærheden.

Vi gik en tur ind i byen. Der e meget flot med utroligt mange blomster overalt på de gamle bygninger, det er så fascinerende.

I området er der en vinrute som vi kørte et stykke af. Der er enormt mange vinbønder, hvor man kan holde ind og købe eller smage vin, men det gør vi ikke, vi ser den anderledes natur og bygninger. Den første by vi kom til hed Zellerberg og der var fest på torvet.

Vi besøgte også byen Kayserberg, hvor vi gik en tur  på gågaden. Der var også utroligt smukt. Alle de steder vi så var der pænt og rent og utrolig mange blomster. Det må være godt og være blomsterhandler og vandværk her. Godt det ikke er mig som skal vande alle de blomster, alle bede er også flot holdt, der kunne de danske kommuner lære noget.

En indgang til bolig

Der er lidt og vande

Vi kørte en tur til Basel, men byen skuffede. Den var grå og kedelig og ikke så ren så det gør noget. Et par billeder taget fra bilen.

Vi holder i kø ved grænsen til Schweiz

Der kører mange sporvogne

Nogle er meget lange

Ribeauvillé regionen er kendt for deres mange storke, som har reder mange steder og de er jo ikke helt renlige.

En af grundene til at her er så mange storke er at der er en storkepark Centre de Rëntroduction. Der er flere hundrede storke. Storkene yngler der og rundt om i de nærliggende byer. Ungerne bliver så holdt indespærret i nogle store voliere i 3 år og de hånd mades så de er tamme, så er den medfødte trang til at flyve til Afrika om vinteren knækket. Efter de 3 år slippes de fri, men de bliver så i området.

I storkeparken er der også andre dyr, der er oddere, pingviner og tamme dresserede skarve. Der er også mange skildpadder. Der blev holdt et show med opvisning med nogle af dyrene.

Der var storkereder over alt i parken.

Det er skarve

Det er en slagt odder

Er den ikke flot

Unger fra den 06.06.08, de sover

Fiskene kan fodres med hånden

Så var vi til opvisning, der var rigtig mange mennesker, det var lidt kedeligt at al information kun var på fransk.

Skarven skulle fange fisk som blev kastet i vandet, det gik meget stærkt også med at fortære dem. det var svært at nå at tage nogle billeder.

Så var det oddernes tur til lidt motion, de kan godt lide gulerødder.

En anden art odder var hurtig til af fange fisk i vandet.

Så var det pingvinernes tur til at fange fisk, hvilket de også er ganske gode til.

Der var en søløve

Da vi kom ud fra showet var det tid til at fodre storkene, der var mange, rigtig mange. Det lignede hakket kød de fik.

Et par gæs havde også fundet vej

Vi kørte en tur op ad bjerget ad nogle små hårnålesving det var godt nok stejlt ind imellem, vi nåede op i 615 m før vi kørte ned igen.

Vinmarker op af bjerget

En flot vingård i ca. 400 m højde

Så skulle vi ned

Vi kørte en tur til Rhinen, bl.a. ved byen Marckolsheim. Der var ikke så langt og den udgør jo grænsen mellem Frankrig og Tyskland. Flere steder er der bygget kanaler som Rhinen løber igennem. Der er dæmninger med sluser og kraftværker som udnytter vandet. det ser imponerende ud når et skib skal gennem slusen og der bliver flyttet mange liter vand i løbet at kort tid. Da vi kom kunne vi ikke umiddelbart se noget skib. Da vi kom tæt nok på var der et skib langt ned i slusen som skulle hæves. Det gik stærkt med at hæve vandstanden, og det som lignede et lille skib var ikke så lille endda da det kom op i højden.

Der var to sluser en til de større flodbåde og en til småsejlerne,  Der var tre som skulle ned, det gik stærkt og der var travlhed ombord så de ikke fik ødelagt siden på båden når vandet blev lukket ud af slusen og det gik stærkt 10 min. tog det.

Vi kørte mod syd langs Rhinen og ved byen Volgelsheim var der også en sluse. Vi var meget tæt på grænsen.

Her var et par flodskibe som skulle igennem. Da de kom sejlende troede vi ikke de kunne være i slusen samtidig, men det var der ingen problemer i, der var masser af plads.

Sidste dag før turen hjem skulle vi se en gammel borg/slot, Haut-Hænigsbourg som ligger på et bjerg i 755 m højde. Klippefremspringet lå ved korsvejen fro vigtige handelsveje: mel - og vinvejen (fra nord mod syd) og salt- og pengevejen (fra vest mod øst).  Slottet kan føres helt tilbage til den 12 århundrede.

Fra 1871 til 1919 var Alsace under tysk administration. Vilhelm II på begyndte en restaurering af ruinen i perioden fra 1900 til 1908. Slottet var selvforsynende.

Vi gik det sidste stykke op af en meget stejl sti

En lille skruestik

Fra smedien

Noget af en lysekrone

En kakelovn

Det små sov flot

Fra et tårnværelse og ned i en gård

Udsigten fra tårnet var overvældende.

Så var det tid til at køre hjemover. Vi skulle til Medelby Camping ved grænsen mellem Tyskland og Danmark, hvor ferien skulle afsluttes med et træf med Kabe Clubben.

En dejlig ferie, på en god campingplads, eneste minus er af der ikke rigtig er noget strøm. Man kan ikke bruge el-kedel, kaffemaskine, hårtørrer. Området er meget flot og der kunne godt bruges mere tid her.