retur til sommerferie 2009

Nordkap 2004

Vi havde i mange år en drøm om at komme en tur på Nordkap. Det blev besluttet at det skulle være i sommeren 2004.

Vi havde 4 ugers ferie så vi havde god tid regnede vi med.

Det blev planlagt at vi skulle køre op gennem Sverige langs den Botniske Bugt. Planen var at køre der op hurtigst muligt så kunne hjemturen blive brugt til at se det vi gerne ville se.

Den første nat overnattede vi på en rasteplads ved en tankstation, ellers overnattede vi hver nat på en campingplads.

På vejen overnattede vi i Älvsbyen. Derfra var der ikke langt til Storforsen, det er et af de største vandfald i Sverige det ligger i et naturreservat. Da vi var der var der meget vand.

Efter besøget ved Storforsen kørte vi med Jokkmok.

Det var så også dagen hvor vi passerede polarcirklen.

Næste dag var så dagen hvor vi forlod Sverige og kørte ca. 100km i Finland inden vi kørte ind i Norge

Vi overnattede i Kautokenio på en lille plads med en utrolig mængde myg vi var ved at blive ædt. Her blev alle nyankomne inviteret til kaffemiks i et Sametelt. Her mødte vi en Hollænder som var på vej til Nordkap fra Holland på cykel, han havde også kørt igennem Danmark på sin vej.

Så nærmede vi os målet. Turen derop var utrolig flot, naturen er jo enestående

Så nåede vi toppen. Billederne taler vist for sig selv.

På vejen skulle vi igennem mange tunneler, bl.a. den nye lange tunnel til øen som erstatter den tidligere færge. Den er 6 km lang og 212 m dyb. Der skal røres lidt i gearkassen når der skal køres op.

Vi var på Nordkap i næsten 48 timer og der var ikke en sky på himlen solen skinne hele tiden, det var lidt underligt at det var lyst hele tiden, det var ikke til at se hvad klokken var. Vi fik at vide at det var den varmeste periode der havde været i 43 år så vi var nok meget heldige.

Så begynder nedkørslen.

Vi var  blevet enige om at vi ville køre ned af kystvejen i Norge og besøge Lofoten.

På vores vej kom vi forbi Lakseelven, hvor vi kunne se hvordan laksene hoppede op of vandfaldet, det er meget svært at se på billederne, men faldet er jo flot uden det.

Vi var en tur på Lofoten, der var flot. Det er det nordligste sted der kan dyrkes f.eks. korn. Nogle billeder derfra

Vi var også ved Saltraumen. En fjord ikke ret langt fra Bodø. Åbningen ind til fjorden er maget smal, hvorfor der under tidevandets skiften er rigtig meget tryk på vanden. Der er mange hvirvler og nogle steder er det ligefrem niveau forskel på vandet og det er ikke løgn. Der skal enormt mange liter vand igennem på meget kort tid. Et sted som er besøget værd.

Vi besøgte også Svartisen på vores vej, vi havde ikke så meget tid der. Vi skulle sejle derud og det var med den sidste færge så vi skulle også med tilbage. Vi kunne derfor ikke nå at gå helt derud, ærgerligt, det kan være vi når det til næste gang.

Vi kom også gennem Røros. Det er en gammel mineby som er bygget op omkring en kobbermine. Miner er lukket i dag, der udvindes ikke mere kobber. Miner er omdannet til museum, hvor der bliver vist hvordan man lavede kobberbarer før. Dem der bliver lavet i dag kan købes af turisterne. Der er stadig stor bunker af affaldsmateriale liggende omkring byen. Byer er meget charmerende med hovedgaden op ad bakken og den er meget smal ligesom en del andre gader i byen, de er absolut ikke til kørsel med campingvogn.

Vi besøgte også Trolhattan på vejen hjem. Det var meget flot og helt fantastisk natur, men der var desværre heller ikke her noget vand i vandfaldet, det bliver dæmmet op og brugt til el-produktion. det er kun et par gange om ugen at der bliver åbnet for vandet alene for turisternes skyld. Det var også her meget tydeligt at se på klipperne at der gennem mange år er løbet vand, de er slidt glatte. Vi må prøve at komme en tur forbi når der bliver lukket vand igennem.